söndag 10 juli 2016

Recension : Joyce Carol Oates - Samtal med Stig Björkman (2003)

Denna bok är speciell på många sätt. Den är att betrakta som ett fantastiskt resultat av ett stort intervjuprojekt. Det är filmaren och författaren Stig Björkman som närmat sig den amerikanska författaren Joyce Carol Oates. I förordet kan man läsa om arbetssättet och hur kontakten mellan Björkman och Oates utvecklades. Man märker ett genuint intresse för Oates författarskap. Björkman besöker hennes gamla lärosäte vid Syracuse University (New York) där han får hjälp av bibliotekarien att söka i samlingarna/arkivet kring Oates.

Den första delen i boken heter "Samtal med Joyce Carol Oates" och den andra delen "En samlerska av hjärtan". Samtalen rör sig kring intervjufrågor om familjebakgrunden, skrivandet i allmänhet till mer enkla, hur ser en vanlig dag ut för dig? Jag tyckte den inledande delen i boken var mycket intressant när Joyces berättar om sin familjs ursprung. Hon bjuder också generöst på sig själv och det är kul när kommer in på detaljer av kring hur hon faktiskt arbetar som författare. Hon skriver t ex sina manuskript för hand innan hon börjar ordbehandla dem på dator. Den andra delen har en mer litteraturvetenskaplig inriktning där Björkman presenterar Oates författarskap genom ett urval av romaner. Oates har ju skrivit ofantligt mycket och många gånger har hon nämnts i samband med Nobepriset i litteratur. Jag kan inte tänka mig en mer värdig vinnare av priset.

 

Bokomslag Joyce Carol Oates : Samtal med Stig Björkman (pocket)

Trots att intervjufrågorna har översatts och transkriberats (från ljudband) direkt i anslutning till Oates svar kan jag inte låta bli att betrakta boken som en biografi. Stig Björkman ställer dessutom de rätta frågorna på ett bra sätt som många gånger möjliggör ett öppet svar där intervjuobjektet fritt tillåts att associera. Det är ett snillrikt upplägg och det märks att det finns ett ömsesidigt förtroende mellan dem. Ibland blir det personligt och Oates ställer även frågor till Björkman. Denna grundförutsättning gör att det blir trevligt för läsaren att gå vidare. Många gånger märker jag hur jag går fram och tillbaka i texten just därför det är såpass spännande. Jag söker nya infallsvinklar och bli sugen på mer fakta. Det förekommer också flera intressanta bilder ur Oates arkiv och flera av dem har jag inte sett tidigare. Oates har jag alltid uppfattat som en mycket närvarande och samhällskritisk författare. Det förekommer flera intressanta jämförelser mellan det svenska och det amerikanska samhället. Jag har suttit och läst flera timmar i sträck och funderat över Joyces böcker och hennes liv. Boken passar utmärkt för alla som vill bekanta sig med hennes författarskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar