fredag 26 augusti 2016

Kristina

Varje tid har sin Kristinatolkning : Om filmen The Girl King (2015)
Scenografiskt och innehållsmässigt har det lånats ganska friskt från Shekar Kapurs filmer om Elizabeth I av England.
I Sven Stolpes böcker om Kristina, som skrevs på 1950-talet, är ryktesfloran kring svenskarnas drottning djupt undantryckt. Många gånger satt jag på min tonårskammare och undrade just vad slags information (läs: skvaller) som dolde sig bakom de finstilta fotnoterna och varför Stolpe var så ovillig att redogöra för deras innehåll. Därför var det något av en befrielse att få läsa Kjell Lekebys okonventionella genomgång av de franska, tyska och italienska källorna i Kung Kristina: Drottningen som ville byta kön (2011). Även hennes intresse för astrologi och inte minst alkemin kommer till uttryck i boken. Det går säkert att lasta den gamle Sven Stolpe för att han var ett barn av sin egen tid, katolik och djupt värdekonservativ på alla plan. Det satte säkert spår i hans bedömning av relationen mellan drottningen och Sparre.
Bokomslag Kung Kristina : drottningen som ville byta kön (häftad)

I filmen får relationen mellan drottning Kristina och hennes hovdam, grevinnan Ebba Sparre av Rossvik, äntligen blomma ut efter cirka 350 års väntan och spekulationer. Här får vi lösningen på den historiska gåtan om de verkligen var ett kärlekspar eller inte. Självklart! Här visar sig också en annan tolkning av den försynta hovdamen Ebba.Filmen får i övrigt med en hel del från Kristinas liv i Sverige. Däribland inbjudningen av Descartes till det svinkalla slottet Tre Kronor, där filosofen insjuknade i lunginflammation och dog, har även kallats för Sveriges enda bidrag till filosofihistorien. Kristinas intresse för konst och litteratur finns också med. Djävulsbibeln som de svenska soldaterna hemförde som krigsbyte från Prag får en alldeles särskild ställning i filmen :)
Vad jag skulle vara lycklig, om det vore mig tillåtet att råka er, Belle, men jag är dömd att för evigt älska och dyrka er utan att någonsin få råka er; den avundsjuka som stjärnorna känner mot mänsklig lycka hindrar mig att bli helt lycklig, eftersom jag icke kan vara detta, så länge jag är er fjärran.

Källor:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar