lördag 1 september 2018

Politiska biografier i valtider

Det har väl knappast undgått någon levandes själ att vi befinner oss mitt i valveckan. Våra brevlådor fylls med olika sorters valreklam från de etablerade partierna i riksdag och regering. själv tar jag det hela med ro och tänker invänta valdagen den 9 september (en söndag). Jag blev dock lite sur när jag öppnade ett av kuverten med texten viktig information om "DIN HYRA." Jag trodde det var fråga om ett meddelande från min hyresvärd i området (bor i Botkyrka). Döm av min förvåning när det i själva verket innehöll valinformation från Socialdemokraterna som lät meddela att en röst på Moderaterna i valet kan vara en för röst högre hyra. Lite märkligt, men valrörelsen kanske är desperat och min hemkommun är känd för lågt valdeltagande. Jag tror inte mina grannar låter sig skrämmas av budskapet om höjd hyra, då många väljer att inte rösta alls.

Hursomhelst, jag lägger nu den svenska valrörelsen åt sidan då detta inlägg kommer att handla om politiska biografier. Kanhända någon läsare därute vill låta sig inspireras till allmänbildande läsning? Politiska biografier brukar inte enbart handla om berömdas liv och politiska gärningar. Politiska biografier är samtidigt ett stycke samhällshistoria. Ett liv är också ett avtryck i tiden och politiker tillhör den kategori av människor som oftast sätter tonen i samhällsdebatten och vars beslut på ont och gott inte bara styr samhällsutvecklingen utav även historiens gång.


Det finns redan en uppsjö av svenska biografier tillgängliga, men i detta inlägg kan vi bara ägna oss åt ett begränsat urval. Det finns förstås många orsaker till att man vill läsa en biografi med politik som huvudtema. Det är inte bara allmänbildande. Man får både historia och en samhällsorientering. Någon som påverkade den svenska historien och politiken under decennier var Olof Palme. Många av er blir säkert trötta av att bara höra namnet Palme, men oavsett vad man tycker om människan och politiken är han ofrånkomlig. En politisk biografi över Olof Palme och hans tid återges i boken Underbara dagar framför oss (2014) skriven av Henrik Berggren. En självbiografi av en känd svensk statsman är Ingvar Carlssons bok Lärdomar: personliga och politiska (2016). Hans efterträdare på statsministerposten, Göran Persson har också förmedlat sin självbiografi i boken Min väg mina val (2008). Centerpartiets ledare Annie Lööf har också skrivit om sina erfarenheter i boken Sanningens ögonblick (2018) och jag väntar personligen på att kunna läsa även Anna Kinberg Batras memoarer, då det framkommit i tidningar att hon skrivit om sitt politiska liv i Nya moderaterna. Hennes föregångare Fredrik Reinfeldt har också bidragit med sina politiska memoarer i Halvvägs (2016). För en något äldre publik (ja, unga också!) kanske Lars Leijonborgs biografi Kris och framgång (2018) komma till nytta. Leijonborg var som bekant Folkpartiets, numera Liberalernas ledare under en längre period.


Politiska biografier från Clintoneran representeras här av makarna Clintons egna självbiografier, My life (2005) av Bill och Living History (2004) av Hillary Rodham. Märk att jag inte gör någon skillnad här mellan begreppet självbiografi och memoarer. Även Barack Obama har hunnit med att skriva sin biografi i boken Min far hade en dröm: memoarer (2017). Jag återger datum för den svenska översättningens tryckning. Boken gavs ut mycket tidigare. Kanske får jag anledning att återkomma med en uppdatering av detta blogginlägg, om det nu kommer några fler intressanta titlar att ventilera. Och glöm inte att nu på söndag utöva din egen demokratiska rättighet till att gå och rösta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar